Metafore Incandescente autumnale de Mare Gală la Cluj-Napoca

Bienala Naţională de ceramică-sticlă-metal Metafore Incandescente – ”AUS Terra”
ediția a IX-a, 2020, la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca

Conf. univ. Dr. Andrei Florian – Curator general & Artistul vizual Adrian Pop tehno-redactor, editor de imagine

Iată că dincolo de vremurile deloc prevestitoare de bine, o nouă Gală a Metaforelor Incandescente se pregăteşte de prezentare la public în Galeriile Muzeului de Artă din Cluj pentru ca și în această a IX-a ediţie a acestei deja binecunoscute Bienale Naţionale de ceramică-sticlă-metal să ne umple sufletele de căldura purificatoare a Artelor Focului și frumusețea exponatelor sale, în pragul unei toamne intunecate pregnant de crize majore.  

Vernisajul de joi 17 noiembrie, la orele 18.00, cu participarea binevenită și neașteptată a unui foarte numeros public, unul de peste 200 de persoane, a deschis așadar expoziţia care va fi deschisă publicului până în 4 decembrie în Galeriile Muzeului de Artă clujean. 

Bienala este rodul colaborării parteneriale dintre Muzeul de Artă Cluj, Universitatea de Artă şi Design Cluj-Napoca, Uniunea Artiştilor Plastici din România Filiala Cluj şi a fost inițiată de Fundația ”Ceram Art”, a catedrei ceramică-sticlă-metal din UAD Cluj-Napoca. Această manifestare națională s-a născut alături de sora mai tânără, ”Bienala Internațională de Ceramică”, prin voința și angajarea pe atunci a câtorva dascăli-artiști ai acestui departament și a câtorva plasticieni clujeni, dedicați profesiei și promovării naționale și internaționale a creației artelor focului din România, sub îndrumarea curatorului său desemnat, în persoana subsemnatului.

Ambele au funcționat constant ca o prelungire firească a organizării unor importante și cuprinzătoare simpozioane naționale și internaționale de profil, cu titlul generic „Ceramica şi sticla între tradiţie şi contemporaneitate‟, ce au avut loc la UAD Cluj-Napoca încă din 1996 și găzduite în spațiile încărcate de istorie ale ”Casei Matei Corvin”.

     Bienala de față, sub genericul Metafore Incandescente se află iată, la a V-a ediție întregitoare a artelor purificate prin foc ceramica sticla și metalul, consumându-și două ediții, a VI-a și a VII-a în formula itinerantă, respectiv expoziția inițială la Muzeul de Artă Cluj-Napoca, apoi transportată integral la Galeriile ”ART NOUVEAU” Tg. Mureș, aparținând UAP Mureș, găzduite de somptuosul Palat al Culturii din Tg. Mureș în admirabilul stil  artnouveau și la Galeriile ”ARCADE 24” ale UAP Bistrița, la inițiativa D-lui Mircea Oliv și la invitația expresă din partea acestor Uniuni apropiate cu care am stabilit o fructuoasă colaborare. 

Așadar, incandescența metaforică a toamnei clujene din acest an, de la Muzeul de Artă din Cluj, un spațiu impregnat de gloria zbaterilor istorice și dureroaselor distorsiuni contemporane, se face iarăși simțită din păcate fără a putea fi itinerată. Sperăm ca ea să-ncarce cu consistența emoției estetice, dată de forța creativă a lucrărilor prezente, peste 180 la număr, inimile publicului iubitor de frumos, copleșindu-l cu abundența sa de neegalat la această oră în țară.

Deja de mult consacrata dar mereu ”tânăra” Bienală Națională Metafore Incandescente, se deschide cu aceeași prospețime proprie lumii artelor obiectuale și într-o varietate conceptuală, materială și combinatorie greu de descris în cuvinte.. 

Miza de cuprindere a acestei ediții este una ambițioasă. Contam pe o participare mai restrânsă dar răspunsul afirmativ masiv primit și de această dată la provocarea noastră din partea a 125 de artiști, ne-a depășit dar și confirmat așteptările. Bienala clujeană, pe care ne-o doream cât mai justificat națională, urmărește ca aducând pe simeze tot mai numeroși artiști activi și valoroși, din cele mai diverse regiuni ale țării, să faciliteze și medieze consolidarea de relații și contacte profesionale și de colaborare pe viitor, într-o arie cât mai largă. 

Ea prezintă artiști de mult consacrați sau lansează și promovează studenți, masteranți și absolvenți recenți sau mai vechi ai celor mai importante Universități de Artă românești, precum cele din București, Iași, Timișoara și Cluj-Napoca, constituindu-se și într-o importantă Întâlnire, ca o adevărată Gală națională a generațiilor de hăruiți îmblânzitori ai Focului. Marele număr de artiști expozanți ne dă de astă dată dreptul și ne obligă dealtfel, în numele tuturor să afirmăm că de acesastă dată Muzeul de Artă din Cluj este gazda celei mai mari bienale de nivel național a artelor focului, una cu peste 125 de artiști și 180 de exponate. 

Așadar vom vedea și de această dată lucrări de autor ale unor artiști la început de drum sau în apogeul creației, piese individuale sau ansambluri compoziționale de înalt nivel, din aria ceramicii artistice de mici și mari dimensiuni, a designului de obiect decorativ și funcțional contemporan, vitraliu, tiffany, mozaic și bijuteriei. Obiecte surprinzătoare prin varietatea lor formală și inovativă, admirabil transpuse în mase ceramice, metal și sticlă prin tehnici absolut personale și în abordări plastice inedite. 

Lucrările maeștrilor sticlari prezenți în spațiul expozițional inundă atmosfera cu reflexii și fascicole colorate și diafane, fascinante formal și cromatic, într-o plajă de desfășurări spațial-vectoriale complexe. Asocieri cu elemente conexe, lemn, metal, piatră sau fibre vegetale, vin în completarea inspirată a unor surprinzătoare și mereu proaspete discursuri plastice. Tehnici și tehnologii de ultimă oră, metalizări și monturi prețioase și rafinate, șlefuiri și eloxări, încântă parcă mai mult ca oricând ochiul avizat și exigent al publicului. 

Îmblânzitorii fiarelor, maeștrii metaliști ne impresionează prin uimitorul dresaj în forme inedite și paradoxal delicate, de asocieri al multor varietăți de mase metalice, împreunate prin focul purificator, în alcătuiri fantastice și formalizări imprevizibile, pe o surprinzător de largă  scală dimensională. Prezențele impunătoare ale metalului voit frust și dur, îmbogățit de oxidări și patine fascinante cromatic, prelinse lasciv pe forme aluzive, lipsite de opreliști, coabitează pașnic cu delicatele siluetele diafane ale unor splendide piese de podoabă, amintind parcă de o lume viitoare, modelate cu multă asumare de mintea instruită și mâinile pricepute și dăruite cu har ale artiștilor orfevrari. Metale nobile înglobând splendide fragmente ceramice sau pietre prețioase, devin asemenea dacă nu prin valoarea lor pecuniară, cu siguranță prin cea estetică, una de înalt nivel și care înnobilează atmosfera galeriei. 

Mixaje multiple, realizate din materii de mare diversitate bine controlate și expresive, de elemente spațiale filiforme și unduitoare, alternând cu mai masive dezvoltări formale ceramice impunătoare sau transluciditățile luminoase de ghețuri colorate proprii sticlei, ne bucură sufletul, însoțindu-ne apoi mult timp, în viața cotidiană de dincolo de zidurile muzeului și ispitindu-ne la o revenire cât de apropiată. 

Această atmosferă de basm a spațiului expozițional, o poate împlini marcându-ne în profunzime, doar o astfel de fabuloasă reunire de mereu vii și vrăjite entități obiectuale, de Ingrediente rafinate ce au ca loc comun nașterea lor prin focul ce ledă viață și le purifică. 

Întâlnim la Cluj 125 de artiști, din București, Brașov, Botoșani, Galați, Iași, Bistrița, Baia Mare, Satu-Mate, Oradea, Sibiu, Vâlcea, Petroșani, Deva, Alba-Iulia, Ploiești, Lugoj, Timișoara sau activi chiar dincolo de hotarele țării, la Budapesta sau Chișinău, ținând încă la apartenența lor națională, alături de artiștii clujeni ai domeniului. 

Efortul susținut și de multe ori epuizant al organizatorilor și participanților voluntari la amenajarea fiecărei ediții, cărora li se alătură artiști și studenți clujeni, pasionați ai acestui travaliu, sunt răsplătite mereu din plin de surpriza plăcută a deschiderii coletelor și întâlnirii acestor frumoase și surprinzătoare obiecte de un înalt nivel artistic dintre care unele extrem de fragile. ”Marea noastră echipă”, dincolo de prietenii artiști voluntari fără de al căror ajutor fizic ”scena ar rămâne goală”, mai este formată doar din subsemnatul și prietenul Adrian Pop, un mânuitor desăvârșit al programelor ce pot da naștere întregului material vizual al Bienalei, de la invitații, la afișe și până la admirabilele Cataloage de ediție, apreciate de trei ediții încoace, de toți aceia care le-au dobândit prin efortul participării. 

Așteptările Organizatorilor asupra numărului de participanți expozanți și a abundenței publicului care ne-a inundat galeria la vernisaj, cifre precizate deja în preambul, au fost total depășite ceea ce atât pentru noi cât și pentru instituția gazdă și partenerii noștri nu poate fi decât un serios motiv de bucurie. Iată că prin efort susținut și muncă dedicată, organizatorică și fizică, prestigiul manifestării este în creștere exponențială. Ce răsplată mai mare poate să existe vreodată, pentru toți cei ce se află în spatele unei astfel de frumoase și ample expoziții bienale, decât depășirea dincolo de așteptări a acestor două repere!?   

 Mulțumim încă odată artiștilor pentru efortul de a participa cu opera lor la împlinirea acestei întâlniri de înalt nivel artistic și publicului tot mai numeros de la o ediție la alta, care continuă să ne fie alături. Le răsplătim la rândul nostru efortul realizând această fabuloasă Gală a Metaforei bienale, aflate și de data aceasta sub zodia unei toamne târzii, dominate de o benefică și nelipsită incandescență solară. 

     Nu vom putea de această dată trece peste menționarea nominală a artiștilor prezenți pe simeze și a uniunilor de care aparțin, după cum urmează;

Iași – Georgeana Aciobăniței Grădinariu, Daniel Adăscăliței, Cristian Gafițescu, Ruxandra Matei;  Bistrița – Vioara Dinu, Bianca Trifan;  Buzău – Mihai Hlihor;  Lugoj – Viorica Bocioc;  Botoșani – Elena Arcire;  Sibiu – Ion Tămâian; Covasna – Eniko Szabo;  Tg. Mureș – Mana Bucur, Nagy Attila, Szell Attila, Dorel David Morar; Călărași – Bianca Stoica;  Chișinău, R. Moldova- Oleg Dobrovolschi; Budapesta Ungaria – Kiss Melinda, Toth Szvetlana;  Alba-Iulia – Leontin Țibacov, Cristian Ianza, Anita Rob;  Rm. Vâlcea – Corina Necșuleu, Ionelia Ionescu;  Bacău – Anca Niculina Mihăilă;  Ploiești – Vlad Stoichiță;  Deva – Grigore Roibu;  Brașov – Sabina Poloșan, Decebal Țăroi, Ion Aron Țăroi, Horea Țigănuș;   Timișoara – Dana Catona, Gloria Grati, Nicolae Moldovan, Eva Lihor, Laza Vasile Lihor, Matei Gașpar, Florin Ivănescu;   Câmp. Turzii – Nagy Anamaria;  Tg. Lăpuș – Simion Viorel Marton;  Galați – Liliana Marin, Cristina Iorga; Oradea – Martha Jakobovits;  Baia Mare – Iudith Crăciun, Ghe. Crăciun, Liviu Rața;   Satu-Mare – Aurelian Busuioc, Ovidiu Hațeganu;  București – Alina Băncilă, Dan, Băncilă, Diana Butucariu, Lucian Butucariu, Bianca Boeriu, Adela Bonaț, Maria Cioată, Vladimir Cioroiu, Mihaela Cocheci, Carmen Cosma, Remus Gherghescu, Bogdan Severin Hojbotă, Cristina Ilinca, C-tin Ovidiu Ionescu, Ionel lazăr, Bogdan lefter, Lucia Lobonț, Ionuț Cristian Marin, Romana Mateiaș-Cucu, Marcel Nuțu,  Mihaela Obadă, Leonid David Oltean, Aniela Ovadiuc, Paul Ioan Popa, Dan Popovici, Ana Rus, Daria Andreea Rus, Ilie Rusu, Gabriel Smoleac, Andreiana Ramona Stanca, Ioana Stelea, Victor Triaire, Cornelia Untilov, Anca Dragu-Vintilă, Gheorghe Zaharia; Cluj-Napoca – Arina Ailincăi, Dan Alban, Elena Amariei, Oriana Aslovici, Răzvan Botiș, Valeri Bulat, Teodora Bustan, Iordanka Cioti, Denisa Curte, Deak Szuszana, Maria Mioara Florian (1952-1986), Andrei Florian, Forro Agneș, Elena Ilaș, Iszlay Izabella, Adina Toader Jurca, Kun Arpad, Antonia Lucaci, Florin Marin, Cristina Quai Metea, Liviu Mocan, Cristina Munteanu, Alexandra Mureșan, Nemeș Csaba, Raluca Pârlițeanu, Oriana Pelladi, Bianca-Teodora Peter, Peter Felix, Nicolae Procopan, Zinaida Profir, Doina Stici, Szabo Ștefan, Anastasia Vdovkina, Anca Zaharia, Gavril Zmicală.

ÎnSEMNE fotografice 10

Expoziție eveniment
ÎnSEMNE fotografice 10

Colegiul Național „Decebal” din Deva (CND) și Asociaţia Artiştilor Fotografi Hunedoreni (AAFH) vă invită să participați la cel mai important Salon fotografic din județul Hunedoara. Intitulat „ÎnSEMNE fotografice”, evenimentul are loc, într-o atmosferă festivă, în Sala „Pro Arte” CND, în data de 2 noiembrie 2022, ora 18:00.

„Salonul de artă fotografică hunedorean ÎnSEMNE fotografice se înscrie în tradiție, e locul în care arta fotografică se consemnează în geografia și istoria județului Hunedoara, e contextul unui proiect de suflet, a unui Atelier de fotografie care invită pe toți iubitorii și pasionații de frumos să se alăture acestui demers artistic, spune Prof.dr. Marin Florin Ilieş, directorul CND.

Salonul „ÎnSEMNE fotografice” a rămas, prin numărul participanţilor, un eveniment reprezentativ în agenda culturală a judeţului Hunedoara, fiind o „radiografie” a locului şi importanței pe care o ocupă fotografia în arta hunedoreană. De-a lungul anilor, au expus artiști consacrați, ce reprezintă cu succes arta fotografică la nivel naţional şi internațional, elevi sau cursanți din cadrul școlii de fotografie AAFH, care i-am coordonat și iubitori ai artei fotografice. De a o ediție la alta, salonul a devenit o sinteză tot mai valoroasă a nivelului artistic al expozanților. Chiar și în cei doi ani în care arta a suferit o schimbare fără precedent, din cauza pandemiei, cu luni de izolare și evenimente decalate sau mutate în mediul online, dorința noastră de a păstra continuitatea evenimentului ne-a determinat să nu renunțăm. Proiectul expozițional a început în anul 2013, la propunerea directorului CND, Florin Ilieş, de a organiza o expoziție de fotografie la începutul anului școlar. În cadrul vernisajului vom lansa catalogul intitulat „10 ani – Salonul hunedorean de artă fotografică ÎnSEMNE fotografice”.

„Între coperțile catalogului aniversar rememorăm, păstrăm și transmitem o filă de istorie a fotografiei hunedorene ce completează patrimoniul cultural-artistic, scoțând în evidență specificitatea locală. Dacă valoarea operelor și saloanelor noastre merită apreciate, ca un reper pentru arta fotografică, timpul își va spune cuvântul…”, spune Grigore Roibu, președinte AAFH și curator al Salonului.

Publicația, cu întâlnirile expoziționale din cei 10 ani de activitate, o vor primi toţi participanții la vernisaj, expozanții și prietenii fotografiei.

Expun: Adrian Stoica, Adrian-Gabriel Bartok, Alexandru Ștefănescu, Anca Boldura, Andrei Rosetti, Călin Corpaciu, Cătălin Mătăsaru, Cosmin Stan, Cristian Resiga, Daniel I. Iancu, Eduard Andrica, Edwina Kasler, Francisc Németh, Gheorghe (Gelu) Podea, Grigore Roibu, Horea Preja, Horia Trânc, Gabriel Hotea, Iulian Solda, Elena-Anca Isfan, Claudiu Nelega, Octavian Simion, Nicolae Oprea, Ovidiu Lăpușneanu, Alexandru Popa, Raul Poenar, Marius Romulus Isfan, Toma Rosetti, Valentin Debu, Vasile Sârb, Adrian Kiss, Alexandru Bulc, Cornel Dan, Cornel Gherghişoară, Cristina Lucia Jurj, Cristina Moldovan, Dan Lavric, Adrian Sopincean, Geza Simo, Ioan Todor, Radu Stela Marinela, Sebastian Vasiu, Tudoriță Cozma.

Curatori: Grigore Roibu și Andrei Rosetti

Evenimentul se desfășoară cu patronajul AAFH.

Fotografia rămâne cea mai percutantă și pertinentă formulare conceptuală artistică. Am lecturat în cadrul salonului 488 de fotografii jurnalistice, documentare, etnografice, de artă, portrete și autoportrete, peisaje spectaculoase, abordări și declinări minunate generate de uniunea magică dintre fotograf și aparat, aparţinând celor 171 de autori.

„Au trecut de acum zece ani în care „Atelierul de fotografie”, mai apoi Asociaţia Artiștilor Fotografi Hunedoreni și, desigur, „ÎnSEMNELE fotografice” au devenit un fel de școală liberă tocmai atunci când învăţământul nostru întârzie să reacţioneze la tăvălugul vizual evident. Este mult, este puţin? Nu știm. Dar e „înSEMN” de viaţă…”, conchide Andrei Rosetti, membru fondator AAFH și curator al Salonului.

Evenimentul se va desfășura pe acorduri de muzică Jazz, interpretate de chitariștii Zoltan Turi și tânărul Luca Stan.

ÎnSEMNE fotografice 10

Salonul de artă fotografică hunedoreană
EDIȚIE ANIVERSARĂ

Avem deosebita plăcere de a vă invita să participaţi cu lucrările dvs. la cea de-a 10-a ediţie a Salonului de artă fotografică hunedoreană, intitulat „ÎnSEMNE fotografice 10”, o expoziție aniversară în care dorim să ne bucurăm de clipele frumoase petrecute în toată această perioadă. La dimensiunea timpului, 10 ani de existență pot părea nesemnificativi. Cu toate acestea, ca iubitori de artă, fotografie și povești de fotograf, evenimentele realizate  cu dragoste și dăruire au lăsat urme adânci în sufletele noastre.

Expoziția din anul 2013, intitulată „Sentimente ilustrate” a marcat începutul acestor manifestări expoziționale dedicate artei fotografice hunedorene. Din anul 2014 și până în prezent, trecând prin evenimentele neplăcute din perioada restricțiilor și a pandemiei, salonul a rămas un demers coerent și recurent, fiind o un deziderat de a atrage tot mai mulți prieteni cu identități diferite. Numărul mare de lucrări trimise a dus la recunoașterea evenimentului ca fiind reprezentativ în agenda culturală a judeţului Hunedoara.

Tema: Liberă
Organizare / Condiții de participare:
Salonul de artă fotografică hunedoreană, „ÎnSEMNE fografice 10” este deschis tuturor fotografilor amatori sau profesioniști ce s-au născut, trăiesc sau locuiesc în județul Hunedoara (indiferent unde se află acum și ce vârstă au) având pasiune pentru arta fotografică.

Tema: Liberă
Organizare / Condiții de participare:
Salonul de artă fotografică hunedoreană, „ÎnSEMNE fografice 10” este deschis fotografilor amatori sau profesioniști ce s-au născut, trăiesc sau locuiesc în județul Hunedoara (indiferent unde se află acum) și au pasiune pentru arta fotografică.

Evenimentul este organizat de Colegiul Naţional „Decebal” Deva cu patronajul Asociaţiei Artiştilor Fotografi Hunedoreni (AAFH). Toți cei care doresc să participe la această expoziție vor trimite o singură lucrare digitală sau digitalizată color sau alb-negru (format jpg) la dimensiunea de 45 X 30 cm (5315 x 3543 pixeli, 300 dpi) la adresa artavizuala21@gmail.com. Participanţii vor primi un e-mail de confirmare.
Semnalați dacă nu aţi primit e-mailul de confirmare a lucrării!

Termen: Lucrările pot fi trimise până pe data de 11 septembrie 2022.
Denumirea imaginilor: Prenume_NUME-titlul lucrării.
Exemplu: Ion_POPESCU-Linii frânte. 

Vă rugăm nu semnați lucrările deoarece aceste date vor fi aplicate ulterior pe toate lucrările. Nu se percepe taxă de participare.

O lucrare poate fi eliminată dacă, în mod justificat, se consideră că nu este conformă cu regulile şi condiţiile expoziţiei. Autorii îşi asumă autenticitatea propriilor lucrări. Pentru expoziție vom alege 30 de lucrări din totalul celor primite, lucrări care vor fi printate și expuse în Sala festivă „Jean Monnet” din cadrul Colegiului Național „Decebal”. Lucrarea printată rămâne în proprietatea Colegiului Național „Decebal” păstrând drepturile de autor ale participantului. Toate celelalte lucrări admise vor fi proiectate în cadrul vernisajului.

După 10 ani de întâlniri expoziționale, dar și în cadrul Atelierului de fotografie, vom realiza un nou catalog tipărit, cu evenimentele ce ne-au marcat și bucurat, publicație  pe care o vor primi toţi prietenii fotografiei, participanţii la expoziţii şi vernisaj. Data şi ora deschiderii o vom anunţa după ziua de 11 septembrie.
Curatori: Grigore Roibu și Andrei Rosetti, profesori în cadrul Liceului de Arte „Sigismund Toduță” Deva și fotografi în cadrul AAFH.

ÎnSEMNE fotografice 9

Salonul de artă fotografică hunedoreană

Colegiul Național „Decebal” și Asociaţia Artiştilor Fotografi Hunedoreni (AAFH) vă invită să participați la cel mai important eveniment expozițional fotografic din județul Hunedoara. Salonul de artă fotografică hunedoreană, intitulat „ÎnSEMNE fotografice”, a ajuns la cea de-a IX-a ediţie. Evenimentul are loc, într-o atmosferă festivă, în Sala „Pro Arte” a Colegiului Național „Decebal” din Deva, în data de data de 20 octombrie 2021, începând cu ora 18:00. Evenimentul este organizat cu respectarea regulilor impuse în contextul pandemiei COVID-19.

Proiectul expozițonal, început în anul 2013, a marcat începutul anului școlar. În fiecare ediție am expus lucrări aparținând fotografilor hunedoreni, indiferent de locul unde trăiesc în prezent. Salonul a devenit un eveniment emblematic în agenda cultural-artistică a judeţului, fiind cea mai relevantă expoziție a stării de fapt în care se află însemnătatea fotografiei hunedorene. Creatori ai artei fotografice, folosind genuri diferite și variate au expus în fiecare an în cadrul acestui salon. Expozițiile au avut succes, atât prin numărul participanţilor cât şi a valorii lucrărilor prezentate. În cadrul evenimentelor au fost expuse și proiectate lucrări aparţinând unor artişti care reprezintă cu succes arta fotografică la nivel naţional şi internațional dar și a elevilor sau cursanților noștri, pe care, de-a lungul anilor, i-am coordonat sau invitat alături de noi. Cu toate că pandemia a făcut ca numărul participanților să scadă, atât anul trecut, cât și în acest an, datorită restricțiilor de deplasare imuse, lucrările au compensat acest lucru prin calitatea lor artistică.  Expoziția „ÎnSEMNE fotografice” se bucură și în acest an de patronajul AAFH.

Expun: Adrian Stoica, Adrian Sopincean, Alexandru Popa, Andrei Rosetti, Călin Corpaciu, Cătălin Mătăsaru, Claudiu Nelega, Cornel Gherghişoară, Cristian Resiga, Cosmin Stan, Cristina Moldovan, Daniel I. Iancu, Dulinszki László, Edwina Kasler, Elena Anca Isfan, Lavia Alexandra Parîia, Francisc Nemeth, Gelu Podea, Geza Simo, Grigore Roibu, Horea Preja, Marius Isfan, Nicolae Oprea, Radu Muntean, Vasile Sârb, Bartok Adrian-Gabriel, Gabriel Hotea, Ioana Terteci, Marius Turc, Roxana Simion, Ștefănescu Alexandru, Tudoriță Cozma.

Curatori: Grigore Roibu și Andrei Rosetti, profesori în cadrul Liceului de Arte „Sigismund Toduță” Deva și formatori în cadrul  Școlii de fotografie AAFH.

Așa cum v-am obișnuit, serile evenimentelor noastre sunt însoțite de evenimente muzicle care completează atmosfera artistică. În deschidere va avea loc un concert extraordinar oferit de formația hunedoreană STEEL JAZZ TRIO formată din Mircea Goian – bass, Turi Zoltan – chitară, Gabriel Hărăguș – tobe și tânărul chitarist Luca Stan.

Tabăra Internațională de Sculptură RĂDĂCINI și ARIPI

Ediția I-a 

2-7 august 2021 și realizat cu sprijinul Orașului Covasna, la inițiativa sculptorului local, Nicolae Bohățel

”Aceasta a fost o primă ediție plină de provocări, pentru organizatori, dar și o reușită după spusele participanților. Locul ales pentru activitățile taberei, în incinta unui depozit de fier vechi aparținând SC VISS SRL, deși la prima vedere ar părea oarecum ciudat, s-a dovedit a fi o mană cerească pentru artiști, care au fost fericiți să aibă atâtea minunății în jur, (respective materiale de lucru), care abia așteptau a se transforma în artă contemporană. După o săptămână de trudă creatoare, de nonconformism, de gândire eliberată de prejudecăți, am stat de vorbă cu artiștii participanți, ale căror lucrări realizate în această perioadă rămân la Covasna, urmând a fi amplasate la un loc ce va fi stabilit ulterior.

Andrei Florian artist plastic Clujean și brașovean de origine, membru al UAP România Filiala Cluj, membru onorific al UAP Brașov, membru fondator al ”CeramArt” Cluj și Asoc. ”Bunavestire”, Conferențiar universitar și Doctor în Arte Vizuale la Universitatea de Arte și Design din Cluj, ceramist, sticlar, grafician, instalaționist și sculptor în materiale diverse, organizatorul Bienalei Naționale de ceramică-sticlă-metal – Itinerantă- Cluj-Bistrița-Tg. Mureș, a cărui lucrare de la Covasna se intitulează Origami) a declarat, pentru Mesagerul de Covasna:

„Am primit cu mare plăcere invitația în Tabăra de la Covasna. Este prima ediție a unei tabere nu neapărat strict de sculptură, – probabil că pe viitor se va lărgi domeniul de reprezentare a artiștilor care vor participa. Zona este foarte frumoasă, oferta de materiale puse la dispoziție, extrem de generoasă – un depozit de fier vechi în care se poate găsi orice, de la simpla bară de metal la mecanisme sau elemente de fierar vechi: lanțuri, șei și scări de călărie, zăbale, râșnițe, balanțe, candelabre, unelte gospodărești, fire de călcat vechi, – ticlazăul țărănesc cu cărbune etc.

Eu zic că lucrurile deși au funcționat într-un ritm alert, perioada fiind cam scurtă pentru o tabără de sculptură, ne-am concentrat fiecare pe ce ne-am propus să lăsăm, ca lucrare, în urma noastră. Timpul scurt așadar a fost o mare provocare dar una care a avut rolul ei. Ne-am adaptat rapid la materialele pe care le-am găsit, oferta fiind extrem de generoasă, așa încât orice proiect ai fi avut în minte venind de-acasă și neștiind ce găsești aici, putea să piară, devenind cu totul altceva.

Personal am ales să lucrez în lemn, iar șansa mi-a oferit ceva ce nici nu speram: un trunchi de ulm, lemn de esență tare, de peste trei metri cu un diametru de 70-80 cm, răsucit, gol pe interior, cu niște fierturi, excrescențe naturale masive, de o frumusețe rară, cum numai natura poate modela, care îmi evocau cu evidență reliefurile vegetale, contorsionate și învolburate, din arhitectura și arta barocă. Toate acestea mi-au oferit și soluțiile de lucru adecvate. După curățarea lor atentă și poleirea cu lacuri aurii pentru accentuarea izului lor baroc, toate celelalte elemente utile aducerii în contemporan a lucrării mi-au stat la dispoziție în de depozitele de fier vechi ale Viss Srl.

Decorul armonic cu elemente baroce folosit ca șablon a întregit expresia lucrării îmbogățite voit cu elemente din metal turnat, aurite astăzi considerate Kitsch montate pentru evidențiere în nișe albastre săpate în trunchi. Partea de sus a coloanei este încununată de o configurație metalică din planuri de metal rectangulare, pe care am realizat-o încă de la Cluj, colorată pe planuri în culori primare armonizate sporadic cu elemente de decor baroc suflate. Elementul este o aluzie directă la fabuloasa artă origami a cărui practică presupune calm și meditație pentru stimularea imaginației. Ansamblul monumental cu valențe sculpturale, vine să susțină la rându-i un protest împotriva distrugerii conștiente și interesate a naturii, aur autentic al patrimoniului omenirii, egal cu viața, aluzia alcătuirii metalice ce îl încununează exprimând cu gravitate faptul că însăși hârtia din care se concep sensibilele configurații ORIGAMI va dispărea curând.   

Participanții la tabăra covăsneană s-au dovedit a fi personaje interesante, artiști consacrați din diverse zone, Cluj, Timișoara sau Brașov, avem și un tânăr participant din Bulgaria, masterand la Universitatea de Arte și Design Cluj, ceea ce face ca manifestarea să se transforme într-una internațională, asta făcând bine întregului proiect. S-a lucrat în lemn, instalații din și cu metal. Avem și un instalaționist conceptual-minimalist, absolvent de București, de o factură mai aparte și neobișnuită pentru cei care nu sunt familiarizați cu trendul artistic contemporan.

S-au născut lucrări din metal, din combinații cu alte materiale, de la dimensiuni de un metru la peste trei metri. Pentru o primă ediție a unui proiect de acest gen, lucrurile au decurs mai mult decât mulțumitor, cu rezultate spectaculoase pentru o perioadă așa de scurtă de timp. Condițiile au fost extraordinare. Am avut și seri în care după cină, am dezbătut ce am lucrat și ne-am consultat în materie de soluții. Consider că fiecare participant este mulțumit de lucrarea pe care o lasă comunității covăsnene, urmând a se stabili locul de amplasare pentru fiecare. Această primă ediție a Taberei de Creație Artistică de la Covasna poate să fie baza de realizare a unor viitoare manifestări, probabil mult mai ample și mai variate ca participare, cuprinzând și pictură și alte ramuri/domenii artistice, care să nu necesite ulterioare probleme birocratice de obținere a unor aprobări de amplasare ân spații publice. Nu îmi rămâne acum la final, decât să mulțumesc organizatorilor și să mă bucur pentru această invitație onorantă, în cursul căreia am avut ocazia să reîntâlnesc cunoștințe mai vechi sau să leg noi prietenii și legături de durată cu artiști cu care vom ține legătura și vom avea probabil și viitoare proiecte comune.”

Tot din Cluj Napoca venind, artistul Nemes Andras Csaba spune:

„Extraordinar de bine și de plăcut a fost în tabăra de la Covasna – o chestie neconvențională, lucrezi cu atâtea materiale, aici ai absolut tot ce poți visa! Depozit de fier vechi? Cine vede fier vechi nu e artist! Eu nu văd fier vechi, eu văd o materie primă de prima calitate, care îți lasă fantezia să zburde, să zboare… Se și vede: am folosit lanțuri, bile de popice, absolut tot ce n-am crezut că voi folosi vreodată în viață și tocmai de asta arta este frumoasă. Despre mine: sunt absolvent U.A.D. (Universitatea de Artă și Design) de pe vremuri, Cluj Napoca; am avut mai multe expoziții, dar mai mult prin străinătate și acum ne luptăm online; suntem cei mai tari pe piață, pentru că pe Facebook toți suntem frumoși. Lucrarea mea pentru această tabără este Plânsetul pădurii, din lemn și lanțuri, pentru că nu se poate să nu te lași ispitit de așa ceva, am vrut să prind un pic din durerea naturii pe care, din păcate, o secătuim, pentru că așa suntem noi, oamenii. Am făcut și o lucrare în afara expoziției, Odă Securității, deși n-am avut nenorocul să ajung vreodată acolo, în schimb  gazda noastră, după spusele dumnealui a făcut cunoștință și cu partea acesta mai întunecată a istoriei recente. De aceea i-am dăruit-o, special ca mulțumire că ne-a găzduit și ne-a dat voie să luăm parte la întâlnirea asta extraordinară.”

Artistul brașovean Valentin Iuliano, a cărui lucrare se numește Incursiune în Valea Plângerii, s-a declarat încântat de participarea în prima lui tabără de acest gen:

 „Orice tabără e un lucru benefic, atât pentru artiștii în sine, cât și pentru cei care o organizează. E un lucru benefic pentru că aici reușim să ne întâlnim, reușim să ne cunoaștem, să legăm eventuale prietenii, amiciții, să împărtășim idei despre artă. Să ne cunoaștem, lucru care în ziua de astăzi e foarte greu să-l faci așa, de la om la om. De ce spun de la om la om? Arta este activitatea care necesită un dialog de la om la om. În artă, este important să te confrunți cu cei cu care lucrezi, e important să trăiești momentele de emoție împreună și să construiești, eventual să adaugi ceva la personalitatea ta. Arta mea personală? Eu, de fapt, nu sunt sculptor. Eu sunt pictor, dar în ultimii ani am cochetat și cu sculptura. Și, într-o activitate artistică de 35-40 de ani, este prima dată când merg într-o tabără de creație, un lucru despre care eram foarte curios să aflu cum se desfășoară. În sfârșit, am aflat, mi-a plăcut și aș dori să mai particip și cu alte ocazii și la alte tabere, indiferent că ele sunt de sculptură sau de pictură.”

Remus Irimescu, sculptor și membru al Uniunii Artiștilor Plastici România, filiala Timișoara:  

„Mulțumesc pentru invitație! Mă bucur că am participat la această tabără. Atmosfera a fost neobișnuită, în primul rând prin halele în care am lucrat. Cel puțin pe mine m-a ajutat foarte mult acest cadru/mediu pentru a lucra. Am întâlnit artiști diferiți, toate lucrările mi s-au părut diferite. Și sunt diferite, fiecare are stilul propriu. Eu am mers pe stilul meu clasic, lucrând în lemn cu intarsie de metal, respectiv bronz sau alamă, realizând Taina creației. Pot să spun că sunt mulțumit, adică mi-a plăcut. Normal că sunt lucruri de îmbunătățit, de adăugat, fiind o primă experiență; aceste lucruri se acumulează, se discută, dar, per ansamblu, eu m-am simțit foarte bine. A contat foarte mult locul de desfășurare: undeva unde să ai totul la îndemână (lucruri, scule, materiale, materie primă diversă), departe de oraș, să nu te simți inhibat că deranjezi.”

La Tabăra Internațională de Sculptură RĂDĂCINI ȘI ARIPI din Covasna, a participat și tânărul artist Ivan Borisov, din Bulgaria-Vidin, un tânăr talentat care face minuni cu flexul și aparatul său de sudură. Acesta a declarat, pentru Mesagerul de Covasna:

 „Sunt licențiat al UAD din Cluj -Napoca, secția Sculptură și am terminat anul I de masterat. Înainte de orice, sunt foarte mulțumit de invitația de a participa la această tabără. Lucrarea în sine face parte dintr-o serie de portrete-noduri pe care am pornit-o acum doi ani și cu care mi-am făcut lucrarea de licență. Portretele mele noduri, metaforic sunt protagoniști oameni. Ideea esențială pe care o caut, ca sculptor, e expresivitatea materialului, volumul în spațiu și portretul, ca un gen consacrat în sculptură. Mai interesant de spus este tensiunea acestor portrete-noduri, semnificația lor, pe care o regăsim și la Mircea Eliade, care analizează sensul nodurilor în mitologie. Prin aceste portrete scot în evidență expresivitatea materialului și tensiunea omului, care este cuprins de emoție, sentimente, gânduri – pe toate aceste vreau să le surprind în lucrare. Materiale preferate? În funcție de condițiile oferite: fier, material în care îmi place la nebunie să lucrez. În ultimul timp explorez materiale neconvenționale, cum ar fi cabluri de oțel, sfori de cânepă, săpun de casă. Rolul sculptorului este să scoată în evidență materialul în sine – eu asta încerc să fac, punând totul într-un context contemporan. În această tabără mi-am făcut foarte bune cunoștințe. A fost extraordinar!”

Lucrarea artistului bulgar intitulată Soldatul face parte din seria de portrete-noduri susamintită. L-am rugat să ne vorbească mai mult despre acest concept artistic profund și puțin spus original:

„Ideea că ființele umane sunt o lume de noduri psiho-fiziologice este cunoscută și există ca o viziune metaforică general acceptată. Privit în acest plan, omul este un mix de emoții, experiențe, gânduri, credințe și sentimente. Elemente care îl construie și îl identifică. Dacă aceste condiții se formează și se constituie pe noi înșine, atunci ele sunt singurele conexiuni posibile cu oamenii din jurul nostru, cu societatea și cu lumea în general. Pentru a o parafraza, putem afirma poetic că, cordonul ombilical al legăturilor noastre sociale este comun. Nenumăratele fire împletite într-o frânghie. Calitățile funiei corespund caracterului și condițiilor societății umane. Principala opoziție inerentă, este cea dintre tensiune și calm; ea le unește și le caracterizează. Portretele – noduri, reprezintă ideea de a crea o imagine a unui protagonist uman prin inversarea formală a sensurilor comune între calitățile sale și ale nodului. Prin realizarea sculpturală a proiectului Portrete-noduri, atenția privitorului este îndreptată spre dominanta din societate, care se manifestă în progresiva prăbușire (din dinamica lumii globale în schimbare) a problematicii identității umane.”, adaugă Ivan Borisov.

Foarte succinct, în câteva fraze, brașoveanul instalaționist Rudi von Kronstadt produs al UNArte București, care se ascunde adolescentin de ceva vreme sub acest nume de artist, și care încearcă mereu să ne transmită mesaje relativ semi-cifrate prin imagini cu elemente plastice la fel de succinct-minimale, își definește opera și filosofia abordării artistice personale, astfel:

”Arta mea este o cale de auto descoperire, implozie & mistică intimă. Este mai mult în maniera unei metamorfoze alchimice. Uneori, reuşesc să pun totul în ordine şi Universul este complet. Alteori totul se adânceşte într-un tunel enigmatic & conţinutul devine blurat… o emergenţă inconştientă…În practica mea explorez energia & solidul. Este ca şi cum un copil s-ar juca cu un cuţit ascuţit, crezându-l o jucărie. Da… arta mea face chestia asta… Mult mai multe se petrec în minte decât în exteriorul minţii. Mintea controlează totul.

Este între aceste coordonate intime: înăuntru / afară, în care omul este cel mai conştient de el însuşi. Să oglindesc ,,ascunsul” a fost exerciţiul meu de libertate până acum. Timpul & Forma vor decide dacă voi fi rememorat pentru ceva, sau nu. Arta este un proces uman de bază. Ea defineşte specia noastră. Astfel… Arta devine Antropologie.”

Artistul cu nume de scenă nobiliar nu face aprecieri asupra sentimentului cu care a primit invitația, asupra atmosferei parcursului scurt al provocării la actul de creație în spațiu comun, sau la secretul menținerii într-o fericită stare de tinerețe și perpetuă, ce stârnește controverse și invidii din partea multora. Îi respectăm dorința de a-și păstra cu tenacitate misterul.

Inițiatorul, coordonatorul și „inima” taberei internaționale de sculptură de la Covasna, Mihail Nicolae Bohățel, care a găzduit activitățile taberei în incinta firmei proprii, depozitul de fier vechi atât de lăudat de artiștii participanți pentru oferta de materiale generoasă, a realizat lucrarea intitulată Rădăcini și aripi. L-am rugat să ne spună câteva gânduri, la final: „ A fost o reușită, având în vedere că a fost prima ediție, cu greutățile inevitabile unei prime ediții. Datorită artiștilor participanți, s-a dovedit a fi o reușită. Având în vedere faptul că timpul a fost scurt (s-a muncit cinci zile, de dimineața până seara târziu), eu zic că, iar ceea ce s-a făcut din punct de vedere tehnic și artistic în această săptămână a fost mult peste orice așteptări. Să sperăm că trecem peste greutățile primei ediții și vom reuși să facem să devină un obicei pentru oraș. Acum doar ne-am aliniat la start … Mai avem de trecut hopul amplasării lucrărilor – ar fi un mare păcat și pentru artiști și pentru noi și pentru public să nu fie văzute și admirate de cât mai multă lume, amplasate fiind în locuri potrivite.

Le mulțumesc din suflet tuturor celor care ne-au sprijinit: lui Constantin Muntean (SC Conitrans Exportpackaging SRL), Virgil Brașoveanu (SC Transgat SRL), Constantin Furtună (SC Fonic Impex SRL), Tudor Mădălin Bârlă (SC Tudor Cov SRL), Ilie Cotici, Gheorghe Manea și fiului meu Bogdan Bohățel.”

Lucrările realizate în această tabără sunt amplasate provizoriu în curtea SC Viss SRL, strada Gara Mare nr. 1A, iar iubitorii de artă contemporană sunt invitați să le vadă. Fotografii din timpul taberei, cu artiștii și operele lor în diverse stadii evolutive, pot fi văzute în acest album:  https://www.facebook.com/media/set/?vanity=244610235909421&set=a.1495080437529055

Parafrazând tema taberei, ne place să credem că această primă ediție reprezintă începutul unei serii de mai multe ediții anuale, Rădăcini-le și Aripi-le unei continuități care să îmbogățească viața și patrimonial cultural a orașului Covasna.

Florentina Teacă