Andrei Florian și Eugen Moritz – Noi doi


Proiect expozițional de ceramică, sticlă, fotografie, în parteneriat cu UAD și UAP Cluj.
Muzeul de Artă Ioan Sima Zalău
Vernisaj: 17 martie 2015, ora 15.00.

Andrei Florian-Eugen Moritz - Noi doi

„Noi doi” – proiect expoziţional iniţiat de artiştii Andrei Florian și Eugen Moritz, dascăli ai Universității de Artă şi Design Cluj în parteneriat cu Uniunea Artiştilor Plastici din România, Filiala din Cluj-Napoca, va fi deschisă în perioada 17 – 30 martie 2015 la Muzeul de Artă Ioan Sima Zalău.

Proiectul expoziţional „Noi doi” este iniţiat de artiştii plastici clujeni Andrei Florian şi Eugen Moritz, dascăli de 25 de ani a Universității de Artă şi Design Cluj, într-un valoros parteneriat cu Uniunea Artiştilor Plastici din România, Filiala Cluj. Apartenenţa protagoniștilor la aceste prestigioase instituţii de profil este o garanţie a nivelului artistic, al valorii abordării conceptuale şi realizării exponatelor prezentate și cu această ocazie de acest cunoscut tandem de plasticieni clujeni.

Andrei Florian

Andrei Florian

Aducerea împreună în faţa publicului din Zalău a două domenii ale artelor vizuale diferite atât prin paleta mijloacelor de exprimare cât şi prin natura radical deosebită a materialelor specifice cu care operează, respectiv obiectul din ceramică şi sticlă pe de o parte şi imaginea foto sau pictată pe de alta, este o reală provocare. Se reunesc aici tridimensionalul concret al reprezentării obiectual simbolice, realizate în ceramică şi sticlă, al obiectelor de mare fineţe, ce desconspiră prin tematică lumea simbolurilor profunde abordate de artistul ceramist Andrei Florian, cu bidimensionalul imaginilor preluate în tehnici foto-grafice, ce exprimă o rafinată opțiune artistică încărcată spiritual, parțial prelucrate în procedee digitale și reconsiderate apoi plastic prin surprinzătoare reveniri pictate, al lucrărilor pictorului și artistului fotograf Eugen Moritz.

Întâlnirea acestor specii artistice sub genericul comun Noi Doi este puternic motivată de tematicile abordate. Titlul proiectului îşi are originile în evidenta și directa colaborare peste timp a celor doi expozanți în atmosfera complexului de ateliere care îi găzduiește. Componente lingvistice precum arhetip, arhetipal, arhaic, arhitectură, arhitecturare, tip, tipar, presupunând chiar acţiunea de arhetipare, dezvăluie chiar arealul simbolic al abordărilor plastice prezente. Complicitatea a două domenii, opuse la prima vedere, evidenţiază generos la o privire mai atentă, multiplele legături şi interferenţe existente în spatele aparenţei, independent sau dincolo de vechea şi deja consacrata legătură profesională şi de prietenie a protagoniştilor proiectului.

Titlurile şi ciclurile de lucrări expuse contribuie la edificarea unei atmosfere pătrunse de un profund uman, atemporal și lipsit de vârstă, epocă, apartenenţă culturală sau geografică. Ele evocă omul şi lumea complexă şi profundă a simbolurilor sale de mare profunzime, materializate în formule concrete sau mai diafane sau adeseori chiar fluide, conforme imagistic unor memorii personale deschise şi extrem de imaginative.
Expresia transparenţei diafane a sticlei, punctată de dozata şi rafinata concreteţe a lumii obiectului tridimensional, zămislit din materii ceramice pline de o căldură definitorie, dublate de intensa lor incărcătură simbolică, contribuie la imaginea generică a universului expoziţional creat, cu valori pe care le recâştigă la rându-i, alături de imaginile a căror compoziţie precisă este subliniată de accente de culoare, dispuse cu har şi parcimonie, în câmpuri variabile ca intensitate, suprafaţă sau textură. Multitudinea dualităţilor iscate, precum: concret-nedefinit, opac-translucid, plin-gol, culoare-nonculoare, tridimensional-bidimensional, fără a fi strident sau ireconciliabil opuse, creează aici o atmosferă benefic-armonică, graţie unei relaţii bipolare de o inextricabilă complementaritate. Această stare evocă imaginea unei lumi primordiale, aproape uitate, aceea a unui spaţiu infinit presărat cu ispititoare portaluri ce trezesc ispita unor treceri de nerefuzat.

Eugen Moritz

Eugen Moritz

Se crează astfel o coexistenţă armonică între componentele acestui spaţiu, fie ele graţioase transparenţe tridimensionale sau mai concrete şi surprinzătoare suprafeţe imagistice, de mare varietate compoziţional cromatică.
Într-un astfel de spaţiu expoziţional ni se formulează cu generozitate luminoase şi calme evocări imagistice mentale, ce ne invită la o nemărginită şi activă meditaţie, ce transcende concreteţea şi platitudinea lumii cunoscute. Invadaţi de multitudinea simbolică ce plutește în aerul acestui spaţiu şi infinitatea de posibile conexiuni ce ne sunt oferite, ne autocreem şi ne transpunem apoi firesc într-o lume fascinantă, de o intimitate aproape palpabilă, pe care o putem părăsi apoi recuperaţi şi împăcaţi cu cinica şi implacabila proximitate a unui prezent ambiguu şi incertitudinile inevitabile ale viitorului.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s