Dialog artistic între tradiție și modernitate


018Rosetti-Ignat (artavizuala21)Galeria de Artă Forma din Deva găzduiește două proiecte diferite realizate de doi artiști plastici deveni: „Cotele apelor” de Andrei Rosetti și „La strada” de Radu Ignat.

073Rosetti-Ignat (artavizuala21)Duchamp declara, la un moment dat, că s-a săturat de pictură. Se săturase, de fapt, de felul în care pictorii și sculptorii francezi decorau saloanele luxoase cu scene mitologice. Arta, până atunci era inatacabilă de critică, atitudine și reacție. Artistul, prin percepțiile asupra celor văzute și perfecționarea limbajului plastic, elaborează sisteme interpretative ale lumii. Cele două proiecte prezentate în Galeria Forma abordează o realitate extrem de familiară și șocantă. Fluiditatea limbajului pictural evocă, în ambele proiecte, gestul intuitiv.

076Rosetti-Ignat (artavizuala21)

113Rosetti-Ignat (artavizuala21)

Radu Ignat este interesat, într-o manieră expresionistă, de personaje, de interacțiuni și atitudini. Culoarea înregistrează chipul oamenilor reluând tensiunea și frământarea, transformând detaliile antropomorfe în semen cu încărcătură simbolică. „Din păcate, proiectul meu nu s-a realizat așa cum l-am plănuit inițial. În această seară mă voi prezenta în calitate de pictor. Publicul va descoperi, prin intrermediul lucrărilor mele, fascinația pe care o oferă lumea cotidiană a străzii redată prin intermediul expresiei culorilor”, spune Radu Ignat.

017Rosetti-Ignat (artavizuala21)Andrei Rosetti este fascinat de intervenția omului în natură, de relația dintre om și spațiul în care locuiește. El este un artist observator al artei clasice, de la Rembrandt la Lucian Freud, de la Velasquez la Giorgio Morandi, artă pe care o analizează și reinterpretează, reușind, în final, un demers plastic bazat pe o intensificare a realului.

034Rosetti-Ignat (artavizuala21)

049Rosetti-Ignat (artavizuala21)

Andrei Rosetti: „Cotele Apelor” nu este, poate, cel mai inspirat titlu. Nu am rezistat, însă, pornirii de a prelua această asociere de cuvinte cunoscută mai multor generații.
La Mraconia, în zilele în care apele Dunării creșteau zilnic, oferindu-ne uneori, la distanță de câteva ore, surpriza unui nou peisaj, Sorin Nicodim mi-a amintit de vechiul buletin hidrologic. Probabil fac parte din ultima generație care a ascultat buletinele hidrologice în limba română, rusă și franceză la Radio România. Gândul de a realiza o expoziție pornind de la furia sau binecuvântarea pe care apele o pot aduce mi-a venit la începutul verii, ieșind de mai multe ori pe malul râului Strei.

029Rosetti-Ignat (artavizuala21)

072Rosetti-Ignat (artavizuala21)

Localnicii știu faptul ca acest râu curge cu un debit variabil. Acest debit nu este generat doar de ploile din munți. Noi spunem așa: azi au dat drumul la baraj, nu putem înota. Sunt și zile în care apa e mică și atunci se creează insule provizorii, poți vedea peștii jucându-se printre pietre. În astfel de zile, copiii explorează aceste insule flancate de blocuri de beton aruncate parcă din lună, dezordonat – probabil cu menirea de a stabiliza cursul râului. Din vreme în vreme, apele vin și spală tot, ba ne pot lua chiar și viața în furia lor.
O alta „stihie” ce își face simțită prezenta din jur este infrastructura rutieră în construcție prin mesagerii ei, escavatoare și camioane care se hrănesc din pietrișul râului modelând natura. Peste toate se întinde cerul și apare natura modelată de ape sau escavări, stârci, peștii… Și noi, „Muşti de-o zi pe-o lume mică de se măsură cu cotul…”

096Rosetti-Ignat (artavizuala21)

Am pus în expoziția de la Galeria Forma două prime schițe de compoziție care „atacă” acest tablou. Pe simeză găsiți teme care „măsoară” cotele apelor, lucrări rezultate din documentări pe cursul Dunării, cum ar fi, de exemplu, „Capătul de pod al lumii”, o experiență aparte a studioului meu improvizat sub un ponton din Golful Mraconia. „Vechiul drum spre Ogradena” este o perspectivă descoperită într-un loc de unde se văd urmele vechiului drum cu bolțari, seria „Insula” s-a născut pe malul cu rămășitele de parapet pe care le-am fotografiat și pictat și „Ruina nouă” este o compoziție pe care am făcut-o la Dubova și care prezintă o casă începută și neterminată, cu fier betonul așteptând continuarea lucrării, cu natura năpădind spațiile desenate de betonul turnat și abandonat.

086Rosetti-Ignat (artavizuala21)

Sorin Nicodim: În primul rând vreau să spun că Andrei îmi este un prieten foarte bun și, în cel de-al doilea rând, menționez că ceea ce face el este extrem de interesant. Proiectul a pornit de la cotele apelor Dunării, în urma unui simpozion în care am fost organizator. La Mraconia, locul desfășurării acestui eveniment, am ajuns după o săptămână în care au fost inundații. În cele 10 zile apa a crescut și Andrei a stat și a pictat sub un ponton. Acolo era atelierul lui. Aluzia la cotele apelor vine și de la faptul că, pe la ora prânzului, eu întrebam: „Andrei, cum stai cu păhărelul, cum este cota, mai ai ceva în el?…”

082Rosetti-Ignat (artavizuala21)

042Rosetti-Ignat

Sorin Scurtulescu: Sintetic spus, vedem în această expoziție două nume. Îl avem pe Radu Ignat care este sculptor dar, în această seară, se prezintă pe „post” de pictor și este chiar un pictor bun. El pare un artist aflat într-o balanță continuă: munca sa de sculptor sau cea de pictor. Pot afirma că Radu poate merge liniștit spre pictură. Vedem, prin intrermediul lucrărilor expuse, faptul că are un simț cromatic foarte bun, un simț înnăscut, completat de experiență în desen. Cele 12 lucrări sunt realizate într-o manieră inedită, expresionistă, lucru care îl propulsează în acest domeniu. Eu l-am invitat să expună atât în țară, cât și în străinătate, la Viena. Lucrările lui surprind viața cotidiană locală, cum ar fi, de exemplu, oameni cu pepeni verzi într-o mașină sau căței și obiecte care se vând pe tarabele unui talcioc. Radu Ignat a reușit să surprindă foarte bine atmosfera străzii, mergând în zona contemplației „codimentate” cu un fin simț al ironiei.

088Rosetti-Ignat (artavizuala21)Andrei Rosetti este un pictor matur, care, după ce a învățat totul despre tehnica picturii și a desenului, reușește să coaguleze imagini, filtrând prin propria sită. El oferă o imagine originală a exercițiilor pe care le-a realizat până acum. În acest periplu trage concluzii în urma celor 15 ani de pictură în ulei, a studiului asupra tehnicilor din pictură flamandă, de la Monet la Millet, de la Tintoretto la Velasquez. În lucrările expuse descoperim toată istoria picturii europene.

058Rosetti-Ignat (artavizuala21)Constantin Flondor: Este o expoziție interesantă prin cele două feluri de abordare a picturii. Una cu un suflu interbelic, asta dacă tânărul sculptor își dă seama de acest lucru și, a doua, face legătura între tradiție și modernitate. În acest sens, tradiție nu înseamnă un fel de idolatrizare a cenușii, ci continuare a focului.
(A consemnat Grigore Roibu)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s