Afacerea de a face artă


În Bucureşti, anul trecut, zeci de baruri şi restaurante se lansau într-un ritm care sfida criza. Anul acesta par să se deschidă în acelaşi ritm galerii de artă în care investesc, mai nou, oamenii de afaceri. Din pasiune, dar şi ca investiţie sigură într-o perioadă incertă.

Săptămâna aceasta omul de afaceri Florin Enache, care a făcut avere din producţia de mobilier şi imobiliare, a deschis, la parterul uneia dintre clădirile sale de pe Bulevardul Aviatorilor, galeria de artă Factor92.

Prima expoziţie denumită „Molcom tare” (24 mai 2011) a fost curatoriată de criticul de artă Erwin Kessler şi a cuprins lucrări de artişi mai în vârstă, dar şi de artişti tineri.

 Vrem să promovăm artiştii tineri, dar să reprezentăm internaţional şi generaţiile mai în vârstă. Într-un an ne propunem să mergem cu galeria la târgurile internaţionale de artă precum cele din Basel, Elveţia şi Frieze din Londra. Iar în trei ani sperăm să obţinem şi profit”, a spus pentru ZF Erwin Kessler care se va ocupa de programul galeriei. Florin Enache va oferi şi una dintre proprietăţile sale de lângă Bucureşti pentru un program de rezidenţă pentru artişti străini şi români. Colaborările cu aceştia se vor schimba o dată la două luni.

În momentele de criză, arta e o investiţie alternativă la care apelează majoritatea oamenilor de afaceri care nu mai au încredere în alte platforme. Nu trebuie decât să ne uităm cum au crescut cotele artiştilor şi sumele avansate în licitaţii”, spune Kessler.

Anul acesta la Vienna Art Fair, la unul dintre târgurile tinere de artă contemporană, au participat, faţă de anul trecut, un număr dublu de galerii de artă româneşti, încă un semn bun pentru popularizarea investiţiilor în artă.

Printre lucrările expuse de acestea au fost promovate şi obiecte de artă de zeci de mii de euro. Galeria timişoreană Jecza a expus, de exemplu, o sculptură de artistul Paul Neagu, care costă 75.000 de euro şi care şi-a găsit potenţiali cumpărători încă din primele zile ale târgului. De fapt tendinţa de a investi în artă a început chiar în zorii crizei. Avocatul Daniel Ştefănică, unul dintre asociaţii companiei Grigorescu Ştefănică, a lansat propria galerie de artă în 2009. Galeria se intitulează If şi are sediul în strada Tokyo. Cele mai recente expoziţii găzduite au avut loc şi în alte spaţii însă – The Ark – Bursa de mărfuri şi galeria H’art.

If promovează arta contemporană. La început Ştefănică şi-a dorit să organizeze o expoziţie pe lună, însă a realizat că nu poate curatoria mai mult de şase expoziţii pe an. La If au expus, printre alţii, şi artişti ca Angela Bontaş, Nicoale Comănescu, Zanga şi Ciulache. Lucrările lor costă între 1.000 şi 10.000 de euro, iar „de vreo trei ani au început să existe cumpărători constanţi. Noi avem acum în jur de 10 clienţi fideli care cumpără circa două lucrări pe an cu preţuri cuprinse între 1.500 şi 3000 de euro”, spune Ştefănică.

Un alt om de afaceri care s-a implicat în artă este şi Florin Pogonaru, preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România, care a deschis împreună cu artistul şi profesorul universitar Petru Lucaci galeria Victoria Art Center, lângă Biserica Stavropoleos. Galeria este amenajată la parterul clădirii de birouri Victoria şi a avut parte de o investiţie considerabilă – „aş fi putut construi o casă cu banii respective”- pentru a fi transformată complet într-un spaţiu la standarde internaţionale.
Galeria nu şi-a propus însă pe termen lung niciun plan financiar, ci mai degrabă culturalizarea bucureştenilor.
Poate atipic pentru un om de afaceri, în acest moment proiectul nu este conceput în sine ca o afacere, ci mai curând ca un „cadou”, oferind culturii contemporane şansa de a se face vizibilă… Nu exclud deloc ca în timp proiectul să devină şi oportunitate de afaceri pentru că se ştie, bursa valorilor în artă este surprin­zătoare”, spune Pogonaru.
La Victoria Art Gallery au avut loc până acum două expoziţii colective importante de artă contemporană, iar pe lângă acestea aici vor avea loc şi dezbateri, proiecţii şi discuţii libere despre expoziţiile în desfăşurare. În iunie galeria va găzdui lucrările de artă premiate anual de Muzeul Essl, unul dintre cele mai importante spaţii austriece de artă contemporană internaţională care promovează tinerii artişti. Iar la eveniment vor fi partenere alte companii de renume precum BauMax şi Vienna Insurance Group.
(Ioana Mitu)
SURSA: Ziarul financiar

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s