13 monumente dispărute


Anca Benera, Alina Şerban – Bucureşti. Materie şi istorie
Bucureşti. Materie şi istorie / Bucharest. Matter & History
Monumentul public şi distopiile lui / The public monument and it’s discontents

Editura Institutului Cultural Român, 2011
318 pagini, 98 lei, ISBN: 978-973-577-621-3

Volumul reuneşte o serie de studii de caz, redactate sub formă de fişe, ce punctează într-o desfăşurare logică şi cronologică condiţiile culturale şi sociale care au declanşat la un moment dat ridicarea unui monument sau a unei sculpturi publice; un grupaj de texte teoretice care vin în sprijinul proiectului prin evidenţierea conexiunilor istorice, a practicilor artistice şi, nu în ultimul rând, a discursurilor publice ce pun în lumină conduite politice şi realităţi colective; un CD audio ce prilejuieşte ascultătorului un tur fictiv prin Bucureşti la 13 monumente, unele dintre acestea dispărute astăzi.” (Alina Şerban)

Ediţie bilingvă (română-engleză)
Concept editorial: Anca Benera, Alina Şerban
Texte de: Ioana Beldiman, Ellen Blumenstein, Reuben Fowkes, Duncan Light, Ciprian Mihali, Deborah Schultz, Alina Şerban, Ioana Vlasiu
Traducere: Samuel F. Onn
Mulţumiri: Marina Aposteanu, Alin Cincă, Irina Creangă, Arnold Estefan, Angelica Iacob, Cornel Constantin Ilie, Mihai Oroveanu, Alexandra Pompiliu, Alexandru Potocean, Carmen Tănăsoiu, Dragoş Trăistaru, Ioana Vlasiu, Christopher Wood.
Autorul şi editura adresează mulţumiri următoarelor instituţii: Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Biblioteca Academiei Române, Institutul de Istoria Artei G. Oprescu, Muzeul Naţional de Artă.

Anca Benera s-a născut în 1977 la Constanţa fiind o tânără plasticiană activă şi cunoscută. A absolvit Universitatea Naţională de Artă din Bucureşti, în 2001. Artista şi-a legat numele de proiecte neobişnuite care se desfăşoară în perioade de timp îndelungate – o lună, două, o viaţă… Se joacă de fiecare dată cu materialele şi funcţionalitatea obiectelor.
Alina Şerban
(n. 1978) este istoric de artă şi curator. Ea trăieşte şi lucrează în Bucureşti, având o diplomă în istoria şi teoria artei şi un Master în Arte Vizuale (2005), ambele de la Universitatea Naţională de Arte, Bucureşti. Alina Şerban este co-fondator şi director adjunct al Centrului de Introspecţie Vizuală, Bucureşti (www.pplus4.ro) şi a fost curator, în 2009, al Pavilionului românesc de la cea de-a 53-a Expoziţie Internaţională de artă de La Bienala de la Veneţia. În 2008 ea a fost unul dintre curatorii proiectului Ars Telefonica, Bucureşti şi al expoziţiilor Getei Brătescu şi Anei Lupaş. Ea este implicată în proiecte de cercetare, oferind prezentări teoretice şi prelegeri la diferite conferinţe internaţionale.

Materie şi istorie. Monumentul public şi distopiile lui este o carte ce pune în discuţie 13 monumente, dintre care multe nu mai există. Bucureştiul interbelic a avut monumente de o frumuseţe incontestabilă, cum ar de exemplu statuile lui I.C. Brătianu, Eugeniu Carada, Pache Protopescu, Lascăr Catargiu, Take Ionescu sau ecvestra regelui Carol I dar, comuniştii au venit la putere şi le-au dat jos. Ne-am ales în schimb cu monumentele lui Stalin, Lenin sau cel al eroilor sovietici. După Revoluţia din 1989 noua putere a demonstrat că statuile nu sunt veşnice. Edilii oraşelor au dat jos de pe socluri simbolurile sovietice dar, tot au mai rămas câteva monumente socialiste, semn că noua putere instalată nu a avut determinarea de a „rade” tot ce a fost înainte, aşa cum liderii comunişti de după 1947 au făcut-o. Mai mult, unii tovaraşi aflaţi încă la putere ne „înfrumuseţează”, în continuare, oraşele cu opere nepieritoare, aşa cum este exemplul de la Bucureşti, din Piaţa Revoluţiei, numit „scobitoarea cu măslină” sau „un cartof într-un băţ” şi „albă ca zăpada şi cei şapte pitici”, monument ridicat în locul tancului sovietic, aflat în spatele Catedralei Ortodoxe de la Cluj. Despre toată această nebunie a înalţărilor şi demolărilor de statui, despre valoarea lor artistică şi despre impactul avut de acestea în peisajul oraşului şi-n mentalitatea noastră, se vorbeşte în volumul Bucureşti. Materie şi istorie. Pe lângă studiile de caz şi textele critice semnate de cei 9 autori, există ataşat un CD audio, de asemenea în română şi engleză, cu povestea celor 13 monumente.

CD / AUDIO-GUIDE
Texte de: Anca Benera, Angelica Iacob, Christopher Wood
Voce: Alexandru Potocean, Angelica Iacob, Christopher Wood
Traducere: Christopher Wood
Editor de sunet: Cătălin Rulea

Un comentariu la “13 monumente dispărute

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s