Magia formelor în creaţia ceramistei Bodil Manz


Rafinamentul estetic al formelor
simple şi abstracte

Bodil Manz este cunoscută ca o maestră a porţelanului. Opera ei este de un excepţional rafinament, folosind tehnica turnării în negative, cunoscută sub denumirea de „coajă de ou”. Formele cilindrice caracteristice creaţiei ei sunt de o transparenţă asemănătoare hârtiei.

Bodil Manz s-a născut în Danemarca, la Copenhaga, în anul 1943. După ce a absolvit Şcoala de Arte şi Meserii, la Copenhaga, în anul 1965, ea a continuat să studieze la Artesanias Escuela y de Disneño în Mexic şi la Universitatea Berkeley din California, SUA (ambele în 1966). În prezent ea lucrează într-un atelier din Hørve, alături de fostul ei soţ Richard, ceramist şi el.
Bodil Manz aparţine unei generaţii de ceramişti foarte cunoscuţi şi influenţi în arta europeană.
Ea a devenit cunoscută prin subtilitatea şi rafinamentul producţiilor ceramice turnate din porţelan, decorate energic şi sofisticat, arse la temperatura de 1300°C. Uneori, ea aplică decoraţiuni atât în interiorul, cât şi pe exteriorul vasului, permiţând peretelui subţire de porţelan, datorită transparenţei acestuia să ofere, prin acest concept inovator, o imagine complexă a decorului ce se compune din ambele desene. Efectul este uluitor: un model pe de o parte este compensat de o umbră sau de un model aflat pe cealaltă parte a vasului. Cu trecerea timpului obiectele ei au devenit tot mai complexe, dar a păstrat formele cilindrice cu decoraţiuni abstracte, realizate în culori diferite. În afară de cilindrii, Manz a realizat seturi de ceai şi a făcut elemente arhitecturale pentru design de inerior realizate la scară.

Manz foloseşte negative din ipsos pentru a-şi turna formele. Obiectele obţinute prin această tehnică au pereţii subţiri şi netezi. Decorul aplicat ulterior este strict geometric. Decoraţiunile de pe vasele turnate sunt realizate în tuşe fluide, cu linii şi forme geometrice, în culori fanteziste şi, uneori, cu elemente ornamentale. Prin aceste obiecte Bodil Manz demonstrează că lucrul cu porţelan poate duce la forme puternice şi monumentale. Chiar şi cea mai mică parte a obiectului are acest aspect monumental ca rezultat al unei tehnici pe care puţini ceramişti sunt cababili să o atingă în stăpânirea acestui material dificil, cu un aspect industrial, care este porţelanul.

Bodil Manz a câştigat multe premii internaţionale şi munca ei a fost inclusă în toate colecţiile muzeale din  lume.
Manz a avut expoziţii personale în Copenhaga, Bruxelles, Amsterdamn, Londra, New York şi, în anul 2008, a fost onorată cu o expoziţie retrospectivă majoră la Kunstindustrimuseet, în Copenhaga. Lucrările ei sunt în colecţii publice din întreaga lume: Los Angeles County Museum of Art, Musée de Sèvres din Franţa, Muzeul Victoria şi Albert din Londra, Muzeul Naţional al Suediei, Muzeul de Artă Decorativă danez şi Museum of Modern Art, Gifu, Japonia. În anul 2007 ea a obţinut Marele Premiu la cea de-a IV-a ediţie a Bienalei World Ceramic din Coreea.

În cei 40 ani de muncă în domeniul ceramicii, Bodil Manz a dezvoltat o măiestrie în obţinerea perţilor unei forme care au devenit asemănători hârtiei de pergament. Ea a experimentat şi căutat noi provocări în expresie, estetică şi tehnică, lucrând cu nisip turnat în porţelan şi hârtie manuală. Expoziţia de la Muzeul danez de Artă şi Design ilustrează spectrul întreg al obiectelor care fac parte din creaţia ei, din primii ani de activitate şi până în prezent, cum ar fi de exemplu: piese expresioniste, cilindrii trataţi grafic, geometric abstract sau cu relief, o activiate susţinută care relevă preocuparea pentru o aşa numită „transparenţă Zen”.

Bodil Manz este o artistă şi o graficiană prin excelenţă. Piesele ceramice pe de o parte şi decorurile delicate cu ducturi de linii fine, precum scrisul caligrafic de mână, într-o cromatică saturată de albastru cu zone de negru sau roşu, de cealaltă parte, demonstrează o stâpânire a tehnicilor de transformare şi estetizare a lumii formelor prin esenţializare şi abstractizare. În ciuda pereţilor ultra-subţiri şi a transparenţei obiectului, cilindrii ei conferă o senzaţie de greutate, datorită preciziei şi puterii energice a decorului. Aceasta este o parte a magiei formelor din creaţia ceramistei Bodil Manz. Există o putere de atracţie şi în relaţia ei cu istoria artelor din secolul al XX-lea, cu avangarda Suprematismului lui Kazimir Malevich, estetică care provine din relaţia dintre negru şi alb şi a culorilor ca ritm de conectare la geometria lor. Prin intermediul creaţiei ei, Bodil Manz şi-a înscris numele în istoria modernă a artei ceramice. (Grigore Roibu)

Lasă un comentariu